Правила употребления артиклей в английском. Упражнения по использованию артиклей в английском

💖 Нравится? Поделись с друзьями ссылкой
в единственном числе, если оно употребляется в контексте в первый раз и может быть заменено такими словами, как один, какой-то, любой.

I see a man. Я вижу человека (какого-то, любого).
Give me a pen. Дайте мне ручку(любую).

  1. 2. Перед существительными , обозначающими профессию или имеющими при себе определение описательного характера (или указывающими на качество).

Не is a doctor. Он врач.
Не is a good doctor. Он хороший врач.
Не became a great man. Он стал великим человеком.

  1. 3. С некоторыми словами и словосочетаниями , обозначающими количество:

a couple - пара, a dozen - дюжина, а hundred - сотня, a great deal of - много.

  1. В словосочетаниях, употребляемых для выражения цены, скорости, соотношения:

five реnсе a kilo - пять пенсов за килограмм, sixty kilometres an hour - шестьдесят километров в час, three times a week - три раза в неделю.

  1. В восклицаниях перед исчисляемыми существительными в единственном числе после слов what (какой, что за), such (такой), rather (довольно), quite (совсем, довольно), as (в качестве, как).

What a hot day! Какой жаркий день!
What a pretty girl! Какая хорошенькая девушка!
Such a pity! Как жаль! Какая жалость!
as an ambassador... в качестве посла..., как посол...

  1. В выражениях a few - немного, несколько (перед исчисляемыми существительными), a little - немного, слегка (перед неисчисляемыми существительными).

Не has a few friends. У него немного друзей.
Не had a little time for that. У него было немного времени для этого.

  1. Перед существительным в единственном числе после .

There is a book on the table. На столе лежит (находится) книга.

  1. Перед отвлеченными существительными, когда они имеют значение особого качества или значение «какой-то», а также перед существительными, обозначающими вещества, когда такие существительные изменяют значения, переходя в существительные конкретные:

A thought struck him. - Его внезапно осенила мысль (какая-то особая мысль);
iron - железо -> an iron - утюг, ice - лёд -> an ice - мороженое.

  1. Перед именами собственными в значении «незнакомый», «какой-то», «кто-то».

A Mr Smith wants to see you. (Какой-то) господин Смит хочет видеть вас.
(Наличие неопределеннго артикля указывает на то, что человек по имени Смит незнаком говорящему.)
I want to speak to Mr Smith. Я хочу поговорить с мистером Смитом.
(Отсутствие артикля перед именем собственным обозначает, что, говорящий знает самого мистера Смита или знает о его существовании.)

  1. Когда из предшествующего контекста или из ситуации ясно, о каком предмете, явлении и т. п. идет речь, или когда имеется в виду конкретный предмет и т. п., известный в ситуации говорящему и слушающему, или когда данное существительное уже ранее хотя бы раз упоминалось в данном контексте.

Close the door, please. Закройте дверь, пожалуйста.
(конкретная, эта дверь, дверь в комнате, в которой находится говорящий или которую он имеет в виду ситуативно).
Ann is in the garden. Анна (находится) в саду (который около дома, в известном нам и т. п.).
Please pass me the wine. Пожалуйста, передай мне вино (то, которое находится на столе).

  1. Перед исчисляемым существительным в единственном числе, которое означает одушевленный или неодушевленный предмет как представитель всего класса, категории или группы, т. е. предмет, который выражает в единичном понятии общее.

The Hon is the king of beasts. Лев - царь зверей (все львы).
The young man must be polite. Молодой человек должен быть вежливым (молодой человек, представляющий молодое поколение).

  1. Перед существительными, которые являются единственными в своем роде:

the Earth - Земля, the Sun - Солнце, the sky - небо

  1. Перед существительными, которые имеют при себе определение, выраженное определительным ограничительным оборотом, иногда с предлогом of.

The water in the river was very cold. Вода в реке (вода в этой реке) была очень холодной.
The English teacher of our group was ill. Учитель английского языка нашей группы был болен.

  1. Обычно перед существительными:

He is the best student in our group. Он самый лучший студент в нашей группе.

  • которые употребляются с определениями, выраженными словами same - тот же самый, very - тот самый, only - единственный, next - следующий, last - последний.

Read the same text. Читай тот же (самый) текст.
You are the very man I am looking for. Вы (именно) тот (самый) человек, которого я ищу.
The next day we went to Moscow. На следующий день мы поехали в Москву.

  1. Перед существительными, обозначающими названия рек, морей, океанов, горных хребтов, кораблей, газет, некоторых государств, городов, а также перед именами собственными в значении целого семейства:
  2. the Volga - Волга, the Black Sea - Чёрное море, the Pacific Ocean - Тихий океан, the Alps- Альпы, the «Kurchatov» - «Курчатов» (название корабля), the «Pravda» - «Правда» (газета), the Ukraine - Украина, the Smirnovs - Смирновы (вся семья Смирновых или муж и жена Смирновы).
  3. Перед названиями музыкальных инструментов, когда имеется в виду данный вид инструмента вообще, а не единица, один из них.

She learns to play the flute. Она учится играть на флейте.

  1. Обычно перед существительными во множественном числе, перед которыми в единственном числе может быть употреблен неопределенный артикль.

Children usually go to school at the age of 6.

Дети обычно идут в школу в возрасте 6 лет.

  1. Перед собственными именами, титулами и званиями, названиями городов, улиц, площадей и т. п., а также перед названиями дней недели, месяцев, времен года:

Nick - Ник, Smirnov - Смирнов, General Pavlov - генерал Павлов, Professor Ivanov - профессор Иванов, on Friday - в пятницу, in October - в октябре, in (the) winter - зимой, London - Лондон, France - Франция.

Исключение: the USA - США, the Sudan - Судан, the Netherlands - Нидерланды, the Ukraine - Украина, the Hague - Гаага, the High Street - Хай-стрит (например, главная улица в Оксфорде), the Smirnovs - Смирновы (вся семья или муж и жена Смирновы) и некоторые другие.

  1. Как правило, перед абстрактными существительными, когда не вдаются в подробности, и перед названиями наук, предметов, языков.

I like music. Мне нравится музыка (музыка вообще).
Не studies history and English. Он изучает историю и английский.

  1. Перед названием обедов, завтраков и др. в нейтральном употреблении, если не имеется в виду конкретный данный обед ит. п., если трапеза не является торжественной или необычной или если это название не определяется прилагательным .

We have dinner (supper) at 6 o"clock. Мы (обычно) обедаем (ужинаем) в 6 часов.

  1. Как правило, перед неисчисляемыми существительными при употреблении их в нейтральном, общем значении, когда они не конкретизируются, не выделяются: advice, information, news, furniture, tea, coffee и т. п. Перед ними часто употребляются такие слова, как: some, any, a little, a lot of, a piece of и т. п.

I"ll give you a piece of advice.

Я дам тебе небольшой совет.

  1. Перед словом home (дом, квартира), если оно используется по своему прямому назначению и если ни перед ним, ни после него нет определения.

Не went home. Он пошёл домой.

НО: They went to the bride"s home. Они поехали в дом невесты.

  1. Перед существительными, за которыми следуют количественные числительные , обозначающие номер.

Open page 12. Откройте страницу 12.
We live in flat 27. Мы живём в квартире 27.

  1. Во многих случаях перед существительными, употребляемыми с определенными предлогами :

by land - по суше, by sea - морем, by air - самолётом, in debt - в долгах, by heart - на память, at night - ночью (вечером), in trouble - в беде и др.

  1. Перед словами church (церковь), school (школа), college (колледж), hospital (больница), prison (тюрьма), work (работа), sea (море), bed (кровать), если эти слова используются по своему прямому назначению.

We go to church to pray. Мы ходим в церковь молиться .

  1. В застывших словосочетаниях и выражениях:

at night - ночью; at work - за работой; by air - воздушным путем; by water - водным путем; by sea - морем; by heart - наизусть; by mistake - по ошибке; by dinner - за обедом; in time - во время; on sale - в продаже; from time to time - время от времени.

  1. Перед словами few и little в отрицательном значении с оттенком «(очень) мало», «недостаточно», «едва», «сколько- нибудь», «почти нет».

We had little time for amusement. У нас было мало времени для развлечений (у нас почти не было времени, мы почти всегда были заняты).

Упражнение 1. Вставьте подходящий артикль, где таковой необходим.

(1)…Ted Shell is (2) ... worker. He works at (3)... factory. It’s not in (4) ... centre of the city. Every morning he has (5)... breakfast and (6) ... cup of tea. Then he goes to (7)... work by (8)... bus. He works till five o’clock in (9)... afternoon. He has (10)... son. His name is Fred. Fred goes to (11)... school. He likes (12) ... literature. Fred is (13)... good pupil. He also likes (14) ... sports.

Упражнение 2. Вставьте подходящий артикль, где таковой необходим.

1. ... butter is made of ... milk.

2. I am studying ... English. I am studying ... grammar.

3. We have … dog and … cat.

4. I seldom drink ... water.

5. I had ... tea and ... sandwich for breakfast.

6. ... history is my favourite subject.

7. There was ... kindness in her eyes.

8. I bought ... bottle of ... milk.

9. He has a lot of ... work today.

10. This vase is made of ... glass.

Упражнение 3. Вставьте подходящий артикль, где таковой необходим.

(1)... Frenchman was once travelling in (2)... England. He did not know (3)... English quite well. He could speak only (4)... little. One day he was eating in (5)... small pub and he wanted to order (6)... eggs. But he didn’t know (7)... English word for (8) ... eggs. Suddenly through (9)... window he saw that (10)... rooster (петух) was walking in

(11)... yard. He asked (12)... waiter what was the English for (13) ... “roster”. (14)... waiter told him. (15)... Frenchman then asked what was the English for (16) ... “rooster’s wife”. (17)... waiter told him that it was (18)... hen. Next (19)... Frenchman asked what was the English for “hen’s children”. (20)... waiter told him that they were (21)... chickens. (22)... Frenchman asked what (23)... chickens were before they were born. (24)... waiter told him they were (25)... eggs. “You’ve explained everything very well,”

(26)... Frenchman said. “Please bring me two (27)... eggs and (28) … cup of (29) ... coffee.”

Упражнение 4. Вставьте подходящий артикль, где таковой необходим.

We are in (1)... Scotland. Its capital is (2)... Edinburgh. It is one of (3)... most beautiful cities in (4)... Great Britain. There are (5)... many places of interest here.

(6)... monument to (7)... Walter Scott is in (8)... centre of (9)... city. (10) ... National Gallery of Scotland is also situated in (11)... centre.

There is (12)... fine collection of (13)... pictures in (14)... gallery. (15)... Glasgow is (16) ... greatest city in (17)... Scotland. Scotland is (18) ... land of (19)... lakes.

They are called “Lochs” there. Let us go now to (20)... Loch Lomond. What (21)... beautiful lake it is!

Упражнение 5. Определите правильный вариант.

1 a shower or the shower?

A) _________ is broken at the moment.

B There isn"t __________ in this bathroom.

2 a garden or the garden?

A) Our house hasn"t got ___________

B) Maria is outside in ____________

3 a poster or the poster?

A) Look at ____________

B) I"ve got ___________

4 a woman or the woman?

A) I can see _________

B) Who is ___________?

Упражнение 6. Вставьте подходящий артикль, где таковой необходим

1. ___ best pet for ___ child is ___ dog.

2. If you don’t like ___ public transport, you should get ___ car.

3. ___ car isn’t ___ best way to travel in ___ city.

4. There was____dead mouse in _____ corner.

5. At ___ bottom of ___ page it said ‘Please turn over’.

6. I don’t take ___ sugar, thank you

Ответы к упражнениям на артикли:

Упражнение 1.

1 - , 2 a, 3 a, 4 the, 5 - , 6 a, 7- , 8 - , 9 the, 10 a, 11 - , 12 - , 13 a, 14 –

Упражнение 2. 1 - /- , 2 - / - , 3 a/ a, 4 - , 5 - / a, 6 - , 7 - , 8 a / - , 9 - , 10 –

Упражнение 3. 1 A, 2 - , 3 - , 4 a, 5 a, 6 - , 7 the, 8 - , 9 the, 10 a, 11 the, 12 the, 13 a, 14 the, 15 the, 16 a, 17 the, 18 a, 19 the, 20 the, 21 - , 22 the, 23 - , 24 the, 25 - , 26 the, 27 - , 28 a, 29 -

Упражнение 4. 1 - , 2 - , 3 the, 4 - , 5 - ,6 a, 7 - , 8 the, 9 the, 10 the, 11 the, 12 a, 13 - , 14 - , 15 - , 16 the, 17 - , 18 the, 19 - , 20 - , 21 a

Упражнение 5. 1 the shower/ a shower 2 a garden / the garden 3 the poster /a poster a woman / the woman

Упражнение 6. 1 the /a /a, 2 - /a, 3 a / the / a, 4 a /the, 5 the /the, 6 -

Articles

1) Put in a/an or the where necessary

1. I wrote to her but ... letter never arrived.

2. Britain is ... island.

3. What is ... name of this village?

5. Montreal is ... large city in ... Canada.

6. What is ... largest city in ... Canada?

7. "What time is it?" "I don"t know. I haven"t got ... watch."

8. When I went to ... Rome, I stayed with ... Italian friend of mine.

9. You look very tired. You need ... holiday.

10. Don"t sit on ... floor. It"s very dirty.

11. "Let"s go to ... restaurant this evening." "That"s ... good idea. Which restaurant shall we go?"

12. Can you turn on ... radio, please? I want to listen to some ... music.

13. Tom is in ... bathroom. He"s having ... bath.

14. This is ... nice room, but I don"t like ... colour of ... carpet.

15. We live in ... old house near ... station. It"s ... two miles from ... center.

2) Поставьте a / an или the , где необходимо:

1. I turned off light, opened door and went out.

2. Excuse me, can I ask question, please?

3. Alan is best player in our football team.

4. How far is from here to airport?

5. Enjoy your holiday and don"t forget to send me postcard!

6. Have you got ticket for concert tomorrow night?

7. What is name of director of film we saw last night?

8. Yesterday I bought jacket and shirt. Jacket was cheap but shirt was expensive.

9. Peter and Mary have two children, boy and girl. Boy is seven years old and girl is three.

1. Rome is________________ of Italy.

2. When we were in London, we stayed at ___________.

3. Can you ride ___________?

4. What"s that man doing on _________ of that house? Is he repairing something?

5. We went to the theatre last night but _________ wasn"t very good.

6. Do you think English is _________________ for people to learn?

7. "Would you like ________?" "No, thanks. I don"t smoke".

8. "Where is jack?" "He"s in ________. He"s cooking something."

9. Excuse me, what time is___________ to London?

10. It"s ______________ today. Let"s go out.

Ответы :

1. I wrote to her but the letter never arrived.

2. Britain is an island.

3. What is the name of this village?

5. Montreal is a large city in Canada.

6. What is the largest city in Canada?

7. "What time is it?" "I don"t know. I haven"t got a watch."

8. When I went to Rome, I stayed with an Italian friend of mine.

9. You look very tired. You need a holiday.

10. Don"t sit on the floor. It"s very dirty.

11. "Let"s go to a restaurant this evening." "That"s a good idea. Which restaurant shall we go?"

12. Can you turn on the radio, please? I want to listen to some music.

13. Tom is in the bathroom. He"s having a bath.

14. This is a nice room, but I don"t like the colour of the carpet.

15. We live in an old house near the station. It"s two miles from the center.

2) Поставьте a / an или the , где необходимо:

1. I turned off the light, opened the door and went out.

2. Excuse me, can I ask a question, please?

3. Alan is the best player in our football team.

4. How far is from here to the airport?

5. Enjoy your holiday and don"t forget to send me a postcard!

6. Have you got a ticket for the concert tomorrow night?

7. What is the name of the director of the film we saw last night?

8. Yesterday I bought a jacket and a shirt. The jacket was cheap but the shirt was expensive.

9. Peter and Mary have two children, a boy and a girl. The boy is seven years old and the girl is three.

Надо закончить предложения, используя артикли плюс данные слова или пары слов:

Bicycle, capital, cigarette, play, difficult language, kitchen, nice day, next train, roof, small hotel.

1. Rome is________________ of Italy.

2. When we were in London, we stayed at ___________.

3. Can you ride ___________?

4. What"s that man doing on _________ of that house? Is he repairing something?

5. We went to the theatre last night but _________ wasn"t very good.

6. Do you think English is _________________ for people to learn?

7. "Would you like ________?" "No, thanks. I don"t smoke".

8. "Where is jack?" "He"s in ________. He"s cooking something."

9. Excuse me, what time is___________ to London?

10. It"s ______________ today. Let"s go out.

  1. A dog is an animal.
  2. A potato is a vegetable.
  3. A pencil is like a pen.
  4. A ruler is a thin rectangular wooden or plastic strip.
  5. A test-tube is a hollow glass tube.
  6. A writer writes a book.
  7. The man who is sitting there is my friend.
  8. The girl in that room is my sister.
  9. The boy does his work well.

II. Поставьте существительные в единственное число, сделав все необходимые преобразования в предложении.

  1. Horses are animals.
  2. Boots are kinds of shoes.
  3. Watches are small clocks.
  4. Novels are books.
  5. Children are not always good.
  6. Stockings are long socks.
  7. Schools are large buildings.

III. Поставьте а/an, где необходимо.

а/an а/an
1 I haven’t got computer. Do you keep record of the results?
2 I am not chemist, I am biologist. I work in theoretical research team.
3 You made very bad mistake. I’ve got very good idea.
4 It is convincing result. It is standard method.

IV. Поставьте the , где необходимо.

  1. Which city is ___ capital of ___your country?
  2. What is ___largest city in ___world?
  3. Our apartment is on ___third floor.
  4. Help! Fire! Somebody, call ___fire brigade.
  5. Who was ___first man to walk on ___moon?
  6. "Where is ___your dictionary?" " It"s on ___top shelf on ___right."
  7. We live in ___country, about five miles from ___nearest village.
  8. ___Prime Minister is ___most important person in ___British government.
  9. I don"t know everybody in ___this photograph. Who is ___man on ___left?
  10. It was a very nice hotel but I don"t remember ___name.
  11. I didn"t like her ___first time I met her.

V. Поставьте a/an, the , где необходимо.

  1. I turned off ___ light, opened ____ door and went out.
  2. Excuse me, can I ask ____ question, please?
  3. Alan is ____ best player in our football team.
  4. How far is it from here to ____ airport?
  5. Enjoy your holiday and don’t forget to send me ____ postcard!
  6. Have you got ____ ticket for ____ concert tomorrow night?
  7. Yesterday I bought ____ jacket and ____ shirt.____ jacket was cheap but ____ shirt was expensive.
  8. What is ____ name of ____ director of ____ film we saw ____ last night?
  9. “Where are _____ children?” “They’re in ____ garden.”
  10. My sister’s _____ teacher in ____ school near Leicester. She has three children, two girls and ____ boy. ____ girls are in her class at school, but ____ boy isn’t old enough for school yet.
  11. Jane and Bill are ____ very nice couple. She has ____ clothes shop, and he works in ____ office in ____ centre of town.
  12. “Where are my shoes?” “On ____ floor in ____ kitchen.”
  13. “How much are the driving lessons?” “Fifteen pounds ____ hour.”
  14. When you come to bed, can you put ____ cat out and turn off ____ light?
  15. I went to ____ restaurant last night.
  16. What’s _____ name of ____ restaurant we went to last night?

VI. Выберите правильный вариант употребления артикля the.

Potatoes / The potatoes are not expensive.

  1. This is a good meal. Potatoes / The potatoes are very nice.
  2. Everybody needs friends / the friends.
  3. Jan doesn"t go to parties / the parties very often.
  4. Children / The children learn things / the things very quickly.
  5. I enjoy eating in restaurants / the restaurants.
  6. I enjoy taking photographs / the photographs. It"s my hobby.
  7. I must show you photographs / the photographs I took when I was on holiday.

Если перед такими существительными, как method, theory, effect, device и т.п. стоит имя собственное в притяжательном падеже, то артикль не употребляется:

Seitz"s hypothesis, Whipple"s model.

Если имя собственное стоит в общем падеже, то употребляется определенный артикль:

the Holl effect, the Boltzman factor, the Gerrish drive, the Coulomb field etc.

VII. Поставьте the, где необходимо.

  1. 1. The DNA was examined by ____ Klein-Smith method.
  2. 2. ____ Wilson"s model has been applied.
  3. 3. ____ Hodgkin-Huxley equations modified by Dodge have been solved.
  4. 4. The system is studied by ___ Smith"s method.
  5. 5. Measurements performed on Bi-Te alloys are compared with Seeback coefficients (S) using ___ Kelvin"s second relation P=ST.

VIII. Поставьте a/an, где необходимо.

1. It is ___ pleasure to do ___ business with such ___ efficient organization.

2. I have ___ headache. I have ___ pain in my shoulder.

3. You must be strong in ___ mind and body.

4.If they had ___ mind to, they could easily get it published.

5. Oh, I know there’s no danger, but I’m ____ little frightened all the same. ___

6. Little of the equipment was standardized.

7. It is possible to make ___ very good living from being a businessman.

8. The quality of ___ urban living has been damaged by excessive noise levels. 9.

He was one of ___ few men of science who never terrified me, probably because he never behaved like ___ doctor.

Во многих иностранных языках есть такое понятие, как артикль. Начать изучение грамматики именно с этой темы станет неплохим вариантом для желающих знать английский. Артикль (правило употребления поможет разобраться в вопросе) - служебная часть речи в английском языке. Она показывает определенность или неопределенность Далее по тексту приведены правила его употребления, когда артикль a (an), the опускается.

Виды артиклей

В английском языке есть два вида артикля:

  • определенный - the;
  • неопределенный - a (an) (две формы).

Определенный артикль показывает, что речь идет о каком-либо известном или знакомом предмете, который более индивидуализирован, чем-то выделяется среди других. А неопределенный свидетельствует о более обобщённом значении или о предмете, который фигурирует в тексте впервые. Примеры:

The girl has a dog./У девочки есть собака.

Из этого предложения можно понять, что речь идет о какой-то конкретной девочке, которая уже знакома читателю и она ранее упоминалась в тексте, а вот слово «собака» более обобщенно, какая именно собака, неизвестно.

Происхождение

Мы уже выяснили, что в английском языке есть такая часть речи, как артикль: a (an), the. Они первоначально произошли от других слов и в какой-то мере сохранили свое старое значение.

К примеру, определенный артикль является сокращённой формой слова that (тот, та), именно поэтому он несет в себе столь конкретное значение.

Происходит от слова one (некто, некий).

Определенный артикль

В английском языке определенный артикль имеет две функции: первая из них - конкретизирующая, а другая - обобщающая. И употребляется эта часть речи, если человек точно знает, о каком предмете идет речь, или же если этот предмет является уникальным.

Определенный артикль в конкретизирующем значении

  • Употребляется, если выделяется один предмет из всей совокупности, он имеет какие-то отличные параметры, выделяется уникальным случаем, контекстом. Перед прилагательными в

He is the best player in our team./Он наилучший игрок в нашей команде.

  • Ставится перед словами following, last, next, only и very. Они делают существительное более конкретизированным.

And not the next day./И не на следующий день.

It is the worst day in my life./Это худший день в моей жизни.

Определенный артикль в обобщающем значении

  • В обобщающем - когда существительное можно отнести к целому виду предметов.

Examples include the German Shepherd - the double coat is straight, and short length./Например, немецкая овчарка. Шерсть имеет две характеристики: прямая и короткой длины.

Здесь речь идет о всех собаках, принадлежащих к конкретной породе.

  • Опускается, если заменен притяжательным местоименением.

She sure had some love for her German Shepards./Она определенно любит своих немецких овчарок.

  • Если перед существительным можно поставить слово "этот".

The hotel also features easy access to the several subway stations./Отель (этот отель) также легко доступен от нескольких станций метро.

  • При указании эпохи, значительных событий.

The First World War./Первая мировая война.

  • Перед неисчисляемыми существительными, только если речь идет об определенном объеме вещества.

And then the farmer has to find another way to deliver the juice./Затем фермеру придется найти другой способ производства сока.

  • Перед названиями частей тела.

The hand/рука.

  • Перед социальными классами и слоями общества.

The police./Сотрудники полиции.

Определенный артикль с именами собственными и некоторыми названиями

Поможет лучше разобраться в том, как использовать с именами собственными и некоторыми названиями артикли, таблица, приведенная ниже. Перед всеми нижеприведенными словами необходимо добавлять определенный артикль the.

Имена собственные

Примеры
Реки the Nakdong
Наименования газет the Washington Post
Географические названия the North Pole
Объекты из астрономии the Moon
Названия гор the Andes
Стороны света in the East

Фамилии во множественном числе

(имеются ввиду все члены семьи)

the Adamsons
Каналы the Nicaragua Canal
Районы городов the West End
Национальности the Italian
Уникальные архитектурные сооружения the Winter Palace
Пустыни the Bolivian
Названия водоемов the Black Sea
Названия судов the Aurora
Некоторые страны the Argentine
Клички the Tall Ben

Определенный артикль. Множественное число

  • Если определенный артикль употребляется перед словом в единственном числе, то он ставится перед ним и во множественном.

You can bring the ball with, if you want./Если хочешь, возьми мяч с собой.

You can bring the balls with, if you want./Если хочешь, возьми мячи с собой.

The members of Golf club can breathe fresh air./Члены гольф-клуба могут дышать свежим воздухом. (Все могут дышать свежим воздухом).

Неопределенный артикль a (an)

Употребляется "a", если первая буква в слове согласная, "an" - если гласная:

  • a table, a carpet, a dog/стол, ковер, собака;
  • an elephant, an eagle, an orange/слон, орел, апельсин.

Исключения из правила:

  • артикль "а" всегда ставится перед словами, которые начинаются с буквы "u", если она произносится как /ju:/ (English is a universal language);
  • перед словами "one", "ones" всегда употребляется артикль "a" (a one-parent family);
  • если аббревиатуры начинаются с согласной буквы, но читается с гласной (F произносится, как /ef/), то перед ними всегда используется неопределённый артикль "an" (an FBI agent).

Классифицирующее, обобщающее и числительное значение неопределенного артикля

  • В предложениях, имеющих экспрессивную окраску, в восклицательных предложениях, которые начинаются со слова what, употребляется неопределенный артикль.

What a great!/Как здорово!

  • С существительными в единственном числе, перед которыми стоят такие слова, как rather, quite, such и most.

In a rather prescient way./Весьма дальновидно.

  • Если существительное является обобщающим значением для всего класса, вида, слоя и т. д., то перед ним ставится неопределенный артикль. Чаще всего такое существительное стоит в начале предложения и не несет никакой важной информации. Более значимые детали описаны далее в тексте.

A newspaper text is a very laconic and relevant essay./Газетный текст - это лаконичный и актуальный очерк.

  • В числительном значении артикль обозначает свое первоначальное значение - один.

I can stay in Paris for only a day./Я мог оставаться в Париже всего лишь день. (Здесь понятно, что частицу -a можно заменить на one, слово, от которого и образовался артикль а (an) (the - от that). В данном предложении частица занимает свое привычное место).

Неопределенный артикль a (an). Множественное число

Артикли, которые используются перед существительными в единственном числе, во множественном не употребляются.

She had a book of astrology./У нее была книга по астрологии.

She had two books./У нее были две книги. (Как можно увидеть, артикль опускается).

Имена собственные и артикль a (an)

Артикль а (an) употребляется перед если они:

  • неизвестные

A Mr. Anderson has come to see you./Некий мистер Андерсон пришел, чтобы увидеть тебя.

  • употребляются как нарицательные

You think, I am a Leonardoda Vinci?/Ты думаешь, я Леонардо да Винчи?

  • показывают на отдельных членов семьи

It is no wonder; in fact, she is a Smith./Неудивительно, ведь она - Смит.

  • описывают положение того или иного места или предмета

We saw a rebuild Rome./Мы видели отстроенный Рим.

Кроме того, есть устойчивые выражения, которые вне зависимости от контекста никогда не изменяются и всегда остаются на своем месте. Такие фразы нужно просто выучить:

a few/несколько, it is a pity/жаль, a little/немного и т. д.

Когда артикль не нужен

В английском языке есть такое понятие, как то есть когда он отсутствует в предложениях перед именами существительными. Выше в статье уже были упомянуты случаи, когда артикль опускается. Рассмотрим еще несколько характерных правил.

  • Если перед существительными стоят прилагательные old/старый, little/маленький, poor/бедный, lazy/ленивый, honest/честный.

She is little girl./Она - маленькая девочка.

  • Если нет никакого определения существительному.

I do not like Peter./Я не люблю Питера.

  • Перед титулами, званиями.

Lord Green./Лорд Грин.

Упражнения на артикли

Чтобы закрепить полученные знания, нужно сделать несколько упражнений. Потом сверить свои ответы с ключами, проанализировать ошибки. Например, можно сделать задание, приведенное ниже.

Вставьте пропущенный артикль a (an), the:

Paris is … beautiful town./Париж - красивый город.

What"s going on? I think it’s … salute./Что происходит? Я думаю это салют.

Britney Spears is … singer./Бритни Спирс - певица.

This is Nick. He is … engineer./Это Ник. Он инженер.

… spider has eight legs./У пауков восемь лапок.

It is … tomato./Это помидор.

I am … nurse./Я медсестра.

She is … best./Она лучше всех.

To take … seat./Садитесь.

In … country./В стране.

Ответы на упражнение. Как правильно вставить артикль a (an), the:

1. a. 2. a. 3. a. 4. an. 5. a. 6. a. 7. a. 8. the. 9. a. 10. the.

Упражнение 1.
Вставьте нужный артикль там, где это необходимо.
1. Mrs. Green likes … coffee and milk .
2. We make … butter from … milk.
3. We make a bottle of … glass.
4. … cow eats … grass in … field.
5. We make … table of … wood.
6…..cat has …. long tail.
7. … dog likes … meat and … bones.
8. We make … ring of … gold or … silver.
9. … snow is white and soft.
10. Mothers make … sweaters of … wool.
11. … fish swims in … water.
12. We write … letter on … paper in … ink.
13. … piano makes … music.
14. He writes about … love and … hatred.
15. We make … bread from … flour.
16. … orange grows on … tree.
17. …car runs on …. petrol.
1 8. … sugar is nice in … cup of … tea.
19. We eat … soup with … spoon.
20. We cut … bread with … knife.
21. .. .cow is … domestic animal.
22. … tiger is … wild animal.
23. He likes … jam on … piece of … bread.
Ответы:

2. We make butter from milk.
3. We make bottle of glass.

5. We make a table of wood.
6. A cat has a long tail.


9. Snow is white and soft.

11. A fish swims in water.

13. A piano makes music.



17. A car runs on petrol.






2. We make butter from milk.
3. We make bottle of glass.
4. A cow eats grass in a field.
5. We make a table of wood.
6. A cat has a long tail.
7. A dog likes meat and bones.
8. We make a ring of gold or silver.
9. Snow is white and soft.
10. Mothers make sweaters of wool.
11. A fish swims in water.
12. We write a letter on paper in ink.
13. A piano makes music.
14. He writes about love and hatred.
15. We make bread from flour.
16. An orange grows on a tree.
17. A car runs on petrol.
1 8. Sugar is nice in a cup of tea.
19. We eat soup with a spoon.
20. We cut bread with a knife.
21. A cow is a domestic animal.
22. A tiger is a wild animal.
23. He likes jam on a piece of bread.

Упражнение 2.

Вставьте артикль там, где необходимо.

1. This is … pen. That is … pencil.
2. This is … book. It is my … book.
3. Is this your … pencil? - No, it isn’t my … pencil, it is my sister’s … pencil.

5. This is … girl. This … girl is their … daughter. Their daughter’s … name is Vera. - I have a sister. My sister is an engineer. My sister’s husband is a doctor. They have got two children.
6. That is … boy. That … boy is her … brother. Her brother’s … name is Nick.
7. This is our … flat. 8. We have got … car. Our … car is not very expensive but reliable.
9. I have no … pet.
10. My granny has got… headache. She has no … idea what to do.
11.I have … friend. His … name is Mike. My … friend is very good.
12. It’s … cat. Its … tail is long and bushy. It’s Mike’s … cat.
Ответы:




4 .I have … sister. My … sister is … engineer. My sister’s … husband is … doctor. They have got two … children.








1. This is … pen. That is … pencil. - This is a pen. That is a pencil.
2. This is … book. It is my … book. - This is a book. It is my book.
3. Is this your … pencil? - No, it isn’t my … pencil, it is my sister’s … pencil. - Is this your pencil? - No, it isn’t my pencil, it is my sister’s pencil.
4 .I have … sister. My … sister is … engineer. My sister’s … husband is … doctor. They have got two … children.
5. This is … girl. This … girl is their … daughter. Their daughter’s … name is Vera. - This is a girl. This girl is their daughter. Their daughter’s name is Vera.
6. That is … boy. That … boy is her … brother. Her brother’s … name is Nick. - That is a boy. That boy is her brother. Her brother’s name is Nick.
7. This is our … flat. - This is our flat.
8. We have got … car. Our … car is not very expensive but reliable. - We have got a car. Our car is not expensive but reliable.
9. I have no … pet. - I have no pet.
10. My granny has got… headache. She has no … idea what to do. - My granny has got a headache. She has no idea what to do.
11. I have … friend. His … name is Mike. My … friend is very good. - I have a friend. His name is Mike. My friend is very good.
12. It’s … cat. Its … tail is long and bushy. It’s Mike’s … cat. - It’s a cat. Its tail is long and bushy. It’s Mike’s cat.

Упражнение 3.

Вставьте артикль там, где это необходимо.

1. He’s looking for … plain shirt, but all … shirts are striped.
2. I’m looking for … pair of … black pants.
3. She’s looking for … blouse. Polka-dot … blouses are very popular this … summer.
4 . I bought … new hat yesterday. … shop assistant said it was … latest style.
5 . I want to ask you to accompany me to … shop. I must buy … dress.
6. Where did you buy this overcoat? - I bought it a t … big store in Nevsky Prospect on … Tuesday.
7. My sister bought … blue hat on … Wednesday. … colour suits her very nicely as she has got … blue eyes.
8. I must buy … pair of … new gloves.
9. Where is … shoe department? - It is on … third floor.
10. I think … coat is a little tight.
11. We came to … big tailor’s shop to find out if we could have … business suit made to order.
12. I don’t like … hat you have chosen. … colour is not becoming to you.
13. Here is … department of ready-made clothes. Let’s go in and see if we can buy … nice pair of … trousers for you.
14. I am going to give him … silk tie as … birthday present. He likes … ties.
Ответы:














1. He’s looking for a plain shirt, but all the shirts are striped.
2. I’m looking for a pair of black pants.
3. She’s looking for a blouse. Polka-dot blouses are very popular this summer.
4. I bought a new hat yesterday. The shop assistant said it was the latest style.
5. I want to ask you to accompany me to the shop. I must buy a dress.
6. Where did you buy this overcoat? - I bought it at a big store in Nevsky Prospect on Tuesday.
7. My sister bought a blue hat on Wednesday. The colour suits her very nicely as she has got blue eyes.
8 . I must buy a pair of new gloves.
9. Where is the shoe department? - It is on the third floor.
10. I think the coat is a little tight.
11. We came to a big tailor’s shop to find out if we could have a business suit made to order.
12. I don’t like the hat you have chosen. The colour is not becoming to you.
13. Here is the department of ready-made clothes. Let’s go in and see if we can buy a nice pair of trousers for you.
14. I am going to give him a silk tie as a birthday present. He likes ties.

Упражнение 4.

Заполните пропуски артиклями.

1. … water is precious in this area and must be paid for. Don’t drink from this pond … water is stale.
2. They built … fire to mark the place for the plane to land.
3. Suddenly I felt… sharp pain in my side. … pain was really terrible.
4. What we need now is … time. … time we have is certainly not enough.
5. It was … great joy for … old woman to have all her children back home.
6. Paul found Russian literature … most interesting subject there.
7. How long have you been in … hospital? There was… hospital in this building a year ago.
8. Father has promised to give me … watch for my birthday. Look at … watch, what’s the time?
9. What letters arrived by … yesterday’s mail? 10. He had … opportunity to get… interesting work, but he refused.
11. … Petrovs are … friendly family.
12. He was bom on … bank of … Volga river.
13. I don’t like … life he lives. The book is about… man who lived … double life.
14. I often go to … Pushkin Theatre.
Ответы:














1. Water is precious in this area and must be paid for. Don’t drink from this pond, the water is stale.
2. They built a fire to mark the place for the plane to land.
3. Suddenly I felt a sharp pain in my side.The pain was really terrible.
4. What we need now is time.The time we have is certainly not enough.
5. It was a great joy for the old woman to have all her children back home.
6. Paul found Russian literature the most interesting subject there.
7. How long have you been in hospital ? There was a hospital in this building a year ago.
8. Father has promised to give me a watch for my birthday. Look at the watch,what’s the time?
9. What letters arrived by yesterday’s mail?
10. He had an opportunity to get interesting work, but he refused.
11. The Petrovs are a friendly family.
12. He was bom on the bank of the Volga river.
13.I don’t like the life he lives. The book is about a man who lived a double life.
14.I often go to the Pushkin Theatre.

Упражнение 5. *
Поставьте, где надо, правильный артикль (а где не надо, не ставьте).

1. “Is this your … friend?” - “No, it isn’t my … friend, it is my sister”.
2. I have … sister. My … sister is … teacher. My sister’s … husband is … pilot.
3. I have no … car.
4. She has got … terrible … headache.
5. They have … dog and two … cats.
6. My … cousin says he is going to be … manager one … day.
7. Would you like … apple?
8. This is … tree. … tree is green.
9. I can see three … children. … children are playing in … yard.
10. I have … car. … car is white. My … friend has no … car.

Ответы:



3. I have no car.



7. Would you like an apple?


1. “Is this your friend?” - “No, it isn’t my friend, it is my sister”.
2. I have a sister. My sister is a teacher. My sister’s husband is a pilot.
3. I have no car.
4. She has got a terrible headache.
5. They have a dog and two cats.
6. My cousin says he is going to be a manager one day.
7. Would you like an apple?
8. This is a tree. The tree is green.
9. I can see three children. The children are playing in the yard.
10. I have a car. The car is white. My friend has no car.

Упражнение 6.

Вставьте артикль (если необходимо), в поговорку.

1. … apple … day keeps … doctor away.
2. … appetite comes with eating.
3. … good beginning makes … good ending.
4. … bird in … hand is worth two in … bush.
5. Among … blind … one-eyed man is king.
6. … brevity is … soul of wit.
7. … cat has nine lives.
8. … charity begins at … home.
9. … clothes make … man.
10. … curiosity killed … cat.

Ответы:







7. A cat has nine lives.
8. Charity begins at home.
9. Clothes make the man.

1. An apple a day keeps the doctor away.
2. The appetite comes with eating.
3. A good beginning makes a good ending.
4. A bird in the hand is worth two in the bush.
5. Among the blind the one-eyed man is king.
6. Brevity is the soul of wit.
7. A cat has nine lives.
8. Charity begins at home.
9. Clothes make the man.
10. Curiosity killed the cat.

Упражнение 7. ***

Вставьте артикль, если это необходимо.

1. ………. teachers are like weather, one minute good, one minute bad.

2. Opening ………. fridge door, Jake took out ………. beer, opened it and drank ………. cold beer from ………. bottle, enjoying it; ……….
beer always tasted better from ………. bottle.

3. She is on ………. diet, so she ordered ………. calorie-free dinner.

4. ………. evidence of ………. happy marriage is when ………. husband and ………. wife obviously enjoy each other’s company.

5. We’d like to have ………. wedding in ………. fall, in ………. early October, just as ………. foliage begins to turn yellow.

6. Emma’s eyes rested on ………. memorandum again. Here was ………. opportunity she had been waiting for and she seized it.

7. ………. red suits her; she’s got ………. great style. It’s ………. special kind of chic only ………. French seem to have.

8. ………. plane now was climbing up through ………. sky, so blue that its clarity hurt ………. eyes. It’s ………. sky from ………. Turner painting in ………. National Gallery, Emma thought, ………. Yorkshire sky on ………. spring day when ………. wind has driven ………. fog from ………. moors.

9. He is ………. music man and makes ………. constant travels from one end of ………. globe to ………. other.

10. After ………. light supper she went to ………. bed early. Almost immediately she fell into ………. sound sleep, and it was ………. dreamless sleep for most of ………. night. Then just as ………. dawn was breaking she awakened with ………. start and sat bolt upright in ………. bed.

Ответы:

1. Teachers are like weather, one minute good, one minute bad.

2. Opening the fridge door, Jake took out a beer, opened it and drank the cold beer from the bottle, enjoying it; beer always tasted better from a bottle.

3. She is on a diet, so she ordered a calorie-free dinner.

4. The evidence of a happy marriage is when a husband and a wife obviously enjoy each other’s company.

5. We’d like to have the wedding in the fall, in early October, just as the foliage begins to turn yellow.

6. Emma’s eyes rested on the memorandum again. Here was the opportunity she had been waiting for and she seized it.

7. Red suits her; she’s got a great style. It’s a special kind of chic only the French seem to have.

8. The plane now was climbing up through the sky, so blue that its clarity hurt the eyes. It’s the sky from a Turner painting in the National Gallery, Emma thought, the Yorkshire sky on a spring day when the wind has driven the fog from the moors.

9. He is a music man and makes constant travels from one end of the globe to the other.

10. After a light supper she went to bed early. Almost immediately she fell into a sound sleep, and it was a dreamless sleep for most of the night. Then just as dawn was breaking she awakened with a start and sat bolt upright in bed.

Упражнение 8.

Вместо точек вставьте, где требуется, артикли:

1. Lomonosov, … great Russian scientist, was born in … small village, on … shore of … White Sea.
2. Chkalov was … first man to fly over … North Pole.
3. … great Russian writer Gogol was born in … Ukraine in 1809.
4. Leningrad is situated on … Neva.
5. … Elbrus is … highest peak of … Caucasian Mountains.
6. … Crimea is surrounded by … Black Sea.
7. … Caucasus separates … Black Sea from . . Caspian Sea.
8. … rice and … cotton grow in … Ukraine now.
9. … people who live in … Holland speak … Dutch.
10. … Europe and … America are separated by … Atlantic Ocean.
11. … Morocco is in … North Africa.
12. They were born on … same day and in … same town.
13. I want to write … letter to my sister. Have you … fountain pen?
14. … last page of … book is torn.
15. They met at … gate of … school.
16. I am leaving for Leningrad … next week.
17. He read … letter … second time.
18. My room is on … second floor.
19. What … silly mistakes I have made!
20. … large steel bridge joins … two banks of … river.
21. In our part of … country … November is … stormy month.
22. What … cold weather we are having!
23. All hooks must be returned to … library before … next Monday.
24. … next train leaves at 8.20.
25. What … beautiful music they are playing!
26. What … strange idea!
27. My daughter will go to … school … next year.
28. There is … large school in … village.
29. They reached … Pacific Ocean by means of … Panama Canal.
30. Has Helen returned … book she borrowed … last month? I saw her on Monday and she said she would return it … next day.
31. I called on … Stepanovs yesterday, but did not find them at home as they had already left for … Crimea.
32. He lives in … country in … summer.
33. I spent … summer of 1949 in … Sochi.
34. I like … autumn in Moscow.
35. He said that he would call on us … following Sunday.
36. … West Indies are in … Atlantic between … North America and … South America.
37. … last evening … sunset was beautiful.
38. … view from … top of … mountain is excellent.
39. We saw … ship sailing near … coast.
40. Both … copper and … lead are found in this mine.
41. In … department store you can buy … food, … shoes, … clothing, and …other goods.
Ответы:


























26. What a strange idea!





или the*) summer.

это лето.
34. I like autumn in Moscow.



или a*) mountain is excellent.



1. Lomonosov, the great Russian scientist, was born in a small village, onthe shore of the White Sea.
2. Chkalov was the first man to fly over the North Pole.
3. The great Russian writer Gogol was born in the Ukraine in 1809.
4. Leningrad is situated on the Neva.
5. Elbrus is the highest peak of the Caucasian Mountains.
6. The Crimea is surrounded by the Black Sea.
7. The Caucasus separates the Black Sea from the Caspian Sea.
8. Rice and cotton grow in the Ukraine now.
9. The people who live in Holland speak Dutch.
10. Europe and America are separated by the Atlantic Ocean.
11. Morocco is in North Africa.
12. They were born on the same day and in the same town.
13. I want to write a letter to my sister. Have you a fountain pen?
14. The last page of the book is torn.
15. They met at the gate of the school.
16. I am leaving for Leningrad next week.
17. He read the letter a second time.
18. My room is on the second floor.
19. What silly mistakes I have made!
20. A large steel bridge joins the two banks of the river.
21. In our part of the country November is a stormy month.
22. What cold weather we are having!
23. All hooks must be returned to the library before next Monday.
24. The next train leaves at 8.20.
25. What beautiful music they are playing!
26. What a strange idea!
27. My daughter will go to school next year.
28. There is a large school in the village.
29. They reached the Pacific Ocean by means of the Panama Canal.
30. Has Helen returned the book she borrowed last month? I saw her on Monday and she said she would return it next day.
31. I called on the Stepanovs yesterday, but did not find them at home as they had already left for the Crimea.
32. He lives in the country in (или the*) summer.
33. I spent the summer of 1949 in Sochi.
* Если имеется в виду конкретное, это лето.
34. I like autumn in Moscow.
35. He said that he would call on us the following Sunday.
36. The West Indies are in the Atlantic between North America and South America.
37. The last evening the sunset was beautiful.
38. The view from the top of the (или a*) mountain is excellent.
* Если имеется в виду с любой горы.
39. We saw a ship sailing near the coast.
40. Both copper and lead are found in this mine.
41. In a department store you can buy food, shoes, clothing, and other goods.

Рассказать друзьям